fredag 23. mai 2014

Sunne Vafler

Hei! I går fikk jeg skikkelig lyst til å lage vafler! Jeg bruker en litt annen oppskrift for å sleppe å spise så mye lys mel. Jeg bruker Sammalt rug, siktet spelt, sammalt havre og litt havregryn. Det er viktig å ikke ha i for mye havregryn for da blir vaflene fort for tykke. Jeg brukte to egg, siden det bare var til en person, vanligvis bruker jeg tre egg. Som søtning bruker jeg lønnesirup siden det er mye sunnere enn vanlig rør sukker. Jeg må også bruke laktosefri melk siden jeg er laktose intolerant. Vanligvis bruker jeg havremelk, og dere kan også bruke soyamelk for en enda sunnere oppskrift. Man smaker ikke melken i vaflene uansett så gjør ingenting og havre/soyamelk smaker litt annerledes.
Jeg ønsker meg et dobbelt vaffeljern når jeg skal flytte inn i leiligheten, fordi det tar så sykt lang tid å steike ei vafle om gangen... Tolmodiget er noe jeg ikke har så mye av. Så jeg satt på en film i bakgrunnen :)



 Til å steke bruker jeg økologisk kokkosolje, noe man seriøst kan bruke til alt. Jeg smører meg inn i kokkosolje etter jeg har dusjet og jeg bruker det til å steke mat, haha. Kokkosoljen gjør at du slepper det feite smøret når du steker vaflene og gir en akkuratt like god stekeeffekt. Du kan få kjøpt det på sunnkost, og Asia butikker (sikkert andre plasser også).


 Ha en fin helg og bruk gjerne denne oppskriften når dere skal lage vafler til helgekosen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar